Doprava zdarma nad 1500 Kč + 5% sleva na první nákup pro registrované Zaregistrujte se :) Zasíláme i na SK. 

Dopamin, jeho funkce v těle a přirozené zvýšení

16.10.23 2927x přečteno

Sdílet



Dopamin

Dopamin, neboli hormon štěstí, je druh neurotransmiteru, který se vytváří v mozku, je zodpovědný za přenos signálů mezi nervovými buňkami a hraje velkou roli v tom, jak se cítíme. Jak přirozeně hormon štěstí v těle zvýšit a jaké jsou příznaky nedostatku a přebytku?

Vzorec dopaminu
Vzorec dopaminu

Co dopamin v těle dělá a jak ho zvýšit? 

Když se dopamin uvolňuje ve velkém množství, vytváří pocity potěšení, které nás motivují k opakování konkrétního chování. Naproti tomu nízká hladina dopaminu je spojena se sníženou motivací a sníženým nadšením pro různé aktivity. Dopamin se podílí i na mnoha tělesných funkcích, jako je ovládání motoriky, pozitivní myšlení, funkce srdce a ledvin, spánek a jeho kvalita, paměť a soustředění či výkon a fungování mozku a má přímý dopad na centrální nervový systém. Dopamin lze zvýšit zavedením zdravého životního stylu

  • Dopřejte si pravidelný a kvalitní spánek. 
  • Poslouchejte hudbu, kterou máte rádi. 
  • Omezte pití kávy a snižte příjem cukru.
  • Jezte potraviny bohaté na aminokyselinu tyrosin (maso, ryby, mléčné výrobky, oves)
  • Uvolněte mysl meditací či jinými relaxačními aktivitami. 
  • Vystavujte se slunečnímu záření. 
  • Často cvičte.

 

Jak se projevuje nedostatek dopaminu?

Pokud máme dopaminu v těle málo, nebo naopak až příliš, může to vést k řadě zdravotních problémů. Nedostatek dopaminu v těle se může projevit rychlými výkyvy nálad, pocitem neschopnosti a beznaděje či někdy i závislostí na kofeinu. Bylo také zjištěno, že nedostatek dopaminu může časem způsobovat závislost na drogách a cukru.

 

Příznaky nedostatku dopaminu mohou zahrnovat:
  • ztrátu motivace
  • únavu
  • špatné soustředění
  • náladovost a úzkost
  • ztrátu potěšení z dříve příjemných zážitků 
  • depresi a pocit beznaděje
  • nízkou sexuální touhu
  • problémy se spánkem

 

Jak se projevuje přebytek dopaminu?

Je také naopak možné mít v těle dopaminu až příliš mnoho. Mezi příznaky příliš vysoké hladiny dopaminu patří vysoké libido, úzkost, potíže se spánkem, zvýšená energie, mánie a stres. Když jsou určité části mozku vystaveny příliš velkému množství dopaminu, například bezprostředně poté, co jedinec požije nelegální drogy, může se vyskytnout jiné chování v podobě agrese, halucinace, nevolnosti či deprese. Nadbytek dopaminu se v dnešní době hojně vytváří závislostí na sociálních sítích, kdy jedinec má potřebu neustále sdílet svůj osobní život a očekává pozornost od svých sledujících. Odborně se tento jev nazývá digitální závislost a způsobuje dopaminovou závislost. Může se ovšem jednat i o závislost na sladkém, na různých psychotropních látkách či na hazardních hrách

Dopamin se podílí na mnoha psychických onemocněních. Abnormálně fungující dopaminové receptory hrají roli v duševním i fyzickém zdraví. Snížená hladina dopaminu se může vyskytnout u určitých neurodegenerativních onemocnění, jako je Parkinsonova choroba, kdy nervové buňky odpovědné za produkci a uvolňování dopaminu umírají. I schizofrenie je spojena se změnami mozkových dopaminových receptorů. U schizofrenie je dopaminu příliš velké množství, mozek je tím zahlcen a není schopen všechny informace zpracovat.

 

Potraviny bohaté na dopamin

Náš životní styl, to, co jíme, jak často cvičíme a další aktivity mají vliv na vytváření dopaminu v těle. Proto je důležité přijmout vědomá opatření k udržení správné hladiny dopaminu v těle. Jezte potraviny, které podporují tvorbu dopaminu, jako jsou:

  • ryby – jsou bohaté na bílkoviny, díky kterým jsou také bohaté na různé aminokyseliny, které podporují produkci dopaminu v těle
  • drůbeží maso – stejně jako ryby má vysoký obsah aminokyselin, a tak pomáhá zvýšit dopamin v těle, aniž by podporovalo chuť k jídlu
  • ginkgo biloba – má pozitivní vliv na paměť a zvyšuje hladinu dopaminu v mozku
  • mléčné výrobky – především sýry a jogurty zvyšují produkci hormonu štěstí
  • jahody – zvyšují produkci nejen dopaminu, ale také serotoninu
  • ašvaganda – ajurvédská bylina, která má léčivé účinky a je důležitá pro tvorbu dopaminu
Potraviny podporující tvorbu dopaminu
Potraviny podporující tvorbu dopaminu

Doplňky stravy na vyrovnání hladiny hormonů a podporu svalové regenerace pro muže a ženy

Naše produkty jsou speciálně navrženy pro podporu hormonální rovnováhy, regenerace svalů a lepšího duševního zdraví. Obsahují jedinečnou směs přírodních ingrediencí, které byly pečlivě vybrány pro svou účinnost při podpoře zdraví mužů a žen.

Hledali jsme doplňky, které by na trhu neměly obdoby, ale takové jsme nenašli. Proto jsme vyvinuli vlastní produkty.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Přihlášení zavřít